Filter op meest gebruikte onderwerpen:

Het gebeurt ook vaak dat het niet passend onderwijs juist de bijkomende problemen veroorzaakt hebben. Schooltrauma komt vaker voor dan gedacht wordt. En hoe langer je wacht met weer naar school gaan met de juiste ondersteuning, hoe groter de achterstand en het gevoel van buitensluiting. Kinderen die in eerste instantie een relatief kleine ondersteuningsbehoefte hebben waar geen goede invulling aan gegeven wordt, ontwikkelen extra problemen die veroorzaakt worden door school. Denk aan de frustratie van het telkens niet kunnen voldoen aan de verwachtingen, de steeds grotere wordende overprikkeling tot een grens bereikt is, vaak gevolgd door een gevoel van falen en uitsluiting. Door het niet-passend onderwijs kunnen de kinderen wel gedrag gaan vertonen wat vervolgens onterecht door het onderwijs als een inherent kindprobleem wordt afgeschilderd. Vergelijk het met een leerkracht die door de werkdruk overspannen raakt, tegen zo iemand ga je toch ook niet zeggen dat die niet geschikt is voor het vak omdat die (complexe) psychische problematiek heeft? Dan ga je toch de omstandigheden waaronder iemand moet werken veranderen? Zo zou je ook de omstandigheden waaronder het kind school moet volgen aan moeten passen, dat is passend onderwijs.

Trauma is een heel breed begrip. Het is alles wat je overweldigt, waar je niet adequaat op kan reageren en waar je zenuwstelsel van op hol gaat of juist lamgelegd wordt (vluchten vechten bevriezen). Trauma wordt opgeslagen in het lichaam en geest. En vroegkinderlijk trauma verandert je hersenen. Je hele ontwikkeling ligt ondersteboven. Vroeger hadden we ook geen ADHD, Autisme, of andere DSM kreten. Wel effe bij de tijd blijven hè. Zie het artikel Schooltrauma, wat is het en hoe ga je ermee om. Vroeger werden dit soort kinderen gewoon van school gestuurd of ze kwamen niet meer. Nu willen we dat niet meer.